Wij zijn een katholieke school, met Christus als inspiratiebron en zullen als dusdanig herkend worden. Wij laten de kinderen kennismaken met het leven en de leer van Jezus. Dat omvat kennismaking met, communicatie over en integratie van het christelijk godsbegrip, het evangelisch levensproject van Jezus Christus en de bewogenheid door de Geest. Dat alles zo goed mogelijk voorleven en doorgeven is één van onze zorgen.
Van de kinderen vragen wij dat zij loyaal zijn ten opzichte van het geheel van deze geloofsopvoeding.
Wij verwachten van u als ouder dat u geen negatieve houding aanneemt ten aanzien van de bijgebrachte geloofswaarden. Onze school staat open voor leerlingen van een andere godsdienst. Wij vragen dat zij eerbied opbrengen voor ons geloof en in alle activiteiten en vieringen op een gepaste wijze aanwezig zijn. De school heeft een plaats in de parochiegemeenschap. Gedurende het schooljaar wonen de kinderen gezamenlijke gebedsmomenten bij, evenals sacramentele vieringen die aansluiten op de lessen rond het kerkelijk jaar. Wij organiseren gebedsmomenten in de parochiekerk waar andere gelovigen samen met ons hun geloof kunnen beleven.
In onze school trachten we via gemotiveerde en gespecialiseerde leerkrachten kwaliteitsonderwijs aan te bieden. Door nascholing en externe begeleiding proberen we op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen op onderwijsgebied. Wij creëren in onze school een goede leefgemeenschap en openen zo de weg naar een vruchtbare leergemeenschap. Wij zorgen ook voor een stimulerend onderwijskader waarin in ruime mate plaats is voor differentiatie, zodat het kind centraal staat en niet de klasgroep.
De leerlingen krijgen maximale kansen om indien mogelijk weer te integreren in het gewoon onderwijs. Om dat te bereiken worden de eindtermen en leerplannen van het basisonderwijs als leidraad gebruikt. Hieruit selecteren we voor ons haalbare doelen waaraan we dan met een grotere intensiteit werken. Bij die selectie gaan wij ervan uit dat de kinderen datgene wat ze in de taal- en rekenlessen leren functioneel kunnen gebruiken. Wij geven onze kinderen geen overbodige bagage mee. Wij richten ons onderwijs op de maatschappij en we leggen steeds de link naar de dagdagelijkse realiteit. Naast de elementaire schoolse kennis en vaardigheden bieden we zoveel mogelijk prikkels om de leergierigheid aan te wakkeren. Wij geloven in de groeikansen van al onze leerlingen en we besteden veel aandacht aan het leren leren. Dit houdt in dat onze leerlingen methodisch leren werken en probleemoplossende vaardigheden leren gebruiken. Bovendien leren ze hun taak, opdracht en eigen streefdoel te evalueren.
Onderling overleg en samenwerken bij spel en taken spelen eveneens een belangrijke rol. Wij denken daarbij aan het komen tot en het zich houden aan regels en afspraken.
Onze school is een leefgemeenschap waar we ruime aandacht hebben voor de sociaal–emotionele ontwikkeling van het individu. Wij vinden het belangrijk dat alle kinderen zich goed voelen in hun vel. Omgaan met de eigen gevoelens en die van anderen is hiervoor noodzakelijk en daarom leren we onze kinderen hun gevoelens te uiten. Communicatieve vaardigheden worden in onze school optimaal gestimuleerd. De leerlingen moeten elkaar leren verdragen en inzicht krijgen in het anders-zijn van de anderen. Zorg opbrengen voor iets of iemand anders kunnen kinderen pas wanneer ze echt loskomen van hun egocentrische instelling en naar elkaar kunnen luisteren. Dat komt bij kinderen niet vanzelf en moet dus de nodige aandacht krijgen. Daarom is het van groot belang dat ze door positieve ervaringen meer zelfvertrouwen en een realistischer zelfbeeld krijgen.
Op basis hiervan leren we onze kinderen een aantal fundamentele sociale vaardigheden. We brengen ze gedragsregels bij om positieve menselijke relaties te verwezenlijken. Kinderen leven niet op een eiland. Ze maken deel uit van een groter geheel, onze maatschappij. Kennis en inzicht verwerven in die buitenschoolse wereld, leren initiatieven nemen en eigen keuzes maken, is nodig om zich te handhaven in het latere leven. Onze kinderen krijgen maximale kansen om kennis te maken met onze maatschappij. Wij zorgen voor activiteiten die integratie in de maatschappij bevorderen (bv. openluchtklassen, sportactiviteiten, projecten …).