In de kleuterklas begeleiden we maximaal 6 kleuters van 2,5 tot 6 jaar (met mogelijkheid tot verlenging 7 jaar) met een diagnose autismespectrumstoornis en een verslag type 9 van het CLB.
Wanneer de ondersteuning en de aanpassingen in het gewone onderwijs niet voldoende (zullen) zijn om een optimale ontwikkeling te verzekeren, kunnen deze kleuters in onze school terecht voor een gespecialiseerd en individueel gericht aanbod. Onze leerkrachten binnen de type 9 werking volgen permanent nascholingen om zich verder te specialiseren in de noden van deze kinderen.
De kleuter vertoeft in een groepje en leert hier ook zijn eerste sociale vaardigheden. Doch kunnen we stellen dat het onderwijs eerder individueel dan groepsgericht is. De eigenheid van de kinderen en de verschillen in ontwikkelingsniveau maken dat de kleuters voor de verschillende ontwikkelingsdomeinen een eigen traject afleggen. De kleuterjuf krijgt hierbij ondersteuning van de ergotherapeute, logopedisten en orthopedagogen van de school.
In onze begeleiding vertrekken we van de 6 pijlers van de Autisme Centraal Methodiek.
De meeste kleuters stromen na de kleuterschool door naar onze eigen lagere schoolwerking type 9. Soms wordt een kleuter verwezen naar een andere school voor buitengewoon onderwijs als onze werking onvoldoende tegemoet komt aan zijn opvoedings- en onderwijsbehoeften.
Om een goed beeld te kunnen vormen van de eigenheid van de kleuter en zijn ondersteuningsnoden is een goede samenwerking met ouders essentieel. Ouders zijn dé belangrijkste partner om vorm te geven aan het onderwijsproces. We gebruiken een kleuteragenda om elkaar dagelijks op de hoogte te kunnen houden, zodat we onmiddellijk kunnen inspelen op wat zich aandient (een slechte nacht, voor de eerste keer ‘kaka’ op het potje, …).
Ouders worden 3 keer per schooljaar uitgenodigd op een oudercontact met de klasleerkracht(en) en paramedici die het kind begeleiden. Op vraag kan er ook op andere momenten een contact aangevraagd worden.
Niet alleen ouders zijn partners in het begeleidingsproces, ook de samenwerking met externen ( thuisbegeleiding, ECA, OPZ, CLB, psycholoog…) die het kind begeleiden, vinden we belangrijk. Indien gewenst kan er ook een overleg met deze diensten georganiseerd worden.
Aarzel niet om contact met ons op te nemen voor meer informatie of een rondleiding.