Voor kinderen van 6 tot 12 jaar met een diagnose autismespectrumstoornis én een verslag type 9 van het CLB zijn er binnen onze school twee mogelijkheden.
Wanneer de aanpassingen die binnen type basisaanbod gedaan worden, overeenstemmen met de onderwijsbehoeften van het kind kan, in overleg met de ouders en het CLB, besloten worden de leerling in deze klassen les te laten volgen. Het aanbod is vooral groepsgericht met mogelijkheid tot individuele ondersteuning voor bepaalde ontwikkelingsdomeinen.
Wanneer de leerling meer nood heeft aan individueel gericht onderwijs en een aangepastere leeromgeving zal een type 9 klas aangewezen zijn.Een type 9 klas bestaat uit 6 à 8 leerlingen. Bij de indeling in klasgroepen wordt er rekening gehouden met de leeftijd van de leerling, de mate waarin de omgeving aangepast dient te worden, het onderwijsniveau en het toekomstperspectief.
Leerlingen in een type 9 klas vertoeven in een kleine groep. Doch kunnen we stellen dat het onderwijs eerder individueel dan groepsgericht is.
In onze begeleiding vertrekken we van de 6 pijlers van de Autisme Centraal Methodiek.
De meeste leerlingen die starten in een type 9 klas vervolmaken de lagere school in deze werking. Wanneer we echter merken dat het aanbod in de type 9 werking onvoldoende tegemoet komt aan de opvoedings- en onderwijsbehoeften van de leerling, kan een advies gegeven worden voor overstap naar het gewone onderwijs of buitengewoon onderwijs van een ander type.
De overstap naar het secundair onderwijs is een grote stap met veel veranderingen. We kiezen er dan ook voor om samen met de ouders en het CLB deze stap tijdig voor te bereiden. Sommige leerlingen gaan verder naar een gewoon secundair onderwijs, voor andere leerlingen sluit buitengewoon onderwijs type 9 beter aan bij hun noden.
Om de beste ontwikkelingskansen voor de leerling te realiseren is een goede samenwerking met de ouders gebaseerd op vertrouwen en respect een basisvoorwaarde.
Ouders worden 3 keer per schooljaar uitgenodigd op een oudercontact met de klasleerkracht(en). Op die momenten is er eveneens de mogelijkheid om de andere leerkrachten en paramedici die het kind begeleiden te spreken. Op vraag kan er ook op andere momenten een contact aangevraagd worden.
Niet alleen ouders zijn partners in het begeleidingsproces, ook de samenwerking met externen ( thuisbegeleiding, ECA, OPZ, CLB, psycholoog…) die het kind begeleiden vinden we belangrijk. Indien gewenst kan er ook een overleg met deze diensten georganiseerd worden.
Aarzel niet om contact met ons op te nemen voor meer informatie of een rondleiding.